Bij Stichting de Toverboom maken we gebruik van diverse methodes.

Op deze pagina een uitleg van de verschillende methodieken die wij toepassen.

Geef me de vijf! - methode

Binnen Stichting de Toverboom gebruiken wij de Geef me de vijf! – methode. Dit een praktische en makkelijk toepasbare methode voor ons als begeleiders. Voor kinderen met een diagnose binnen het Autismespectrumstoornis is duidelijkheid en een goeie communicatie erg belangrijk. Door de geef me de vijf! -methode toe te passen creëer je duidelijkheid door 5 simpele stappen.

Wie?

Wie voert de opdracht uit? Wie is er bij betrokken?

Wat?

Wat is mijn taak? Wat is de bedoeling?

Waar?

Waar vind mijn taak plaats?

Wanneer?

Wanneer vindt het plaats? Wanneer moet de taak af?

Hoe?

Hoe voer ik de opdracht uit?

ABC'S - methode

Een methode die oorspronkelijk ontworpen is voor mensen met dementie maar wij ons als stichting erg in kunnen vinden dus hem passend hebben gemaakt met de doelgroep.

   A – Actie: welk gedrag vertoont het kind?

   B – Bewegers: wat is de aanleiding voor het probleemgedrag?

   C – Consequenties: welke gevolgen heeft het gedrag?

   S – samen: bespreek mogelijkheden voor verandering (met andere betrokkenen.)